dinsdag 24 april 2012

Dierbaar plekje grond waar eens mijn wiegje stond

De Egelantier
Voormalig Elisabeth Gasthuis
Ik was vandaag weer eens een middagje in mijn dierbare geboortestad Haarlem. Wat is dat toch een prachtige en gezellige stad, en om te winkelen zoveel leuker dan het veel te drukke centrum van Amsterdam. Saillant detail: Haarlemmers hebben als bijnaam "muggen" en mijn moeder noemde me vroeger wel "Klaasje", ziehier de oorsprong van mijn nickname.  En nog een saillant detail: ik ben in 1962 geboren in het toenmalige Elisabeth Gasthuis aan de Gasthuisvest. In datzelfde gebouw is nu cultureel centrum De Egelantier gehuisvest. 

video

Mijn tante, die inmiddels de respectabele leeftijd van 86 jaar heeft bereikt en in Heemstede woont, zingt in één van de koren van Lenie van Schaik (www.lenyvanschaik.nl), "Haarlemmer Olie". Elke dinsdagochtend oefent dat koor in datzelfde centrum De Egelantier, dus in feite op de plek waar ik geboren ben. En ze heeft daar zo'n plezier in, het is haar lust en haar leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen